Musikundervisning i orkesterinstrumenter

Vi har mange forskellige orkestre, du kan spille med i, når du får undervisning i et orkesterinstrument.

Vil du lære at spille et orkesterinstrument i musikskolen? Klik på instrumenternes overskrifter for at komme til tilmeldingen.

Kom direkte til tilmelding til orkesterinstrumenter her

Blæseinstrumenter

Blæseinstrumenterne er vidt forskellige både i lyd og klang, og størrelserne spænder lige fra den fine tværfløjte til den solide tuba. Samtidig indgår mange blæsere både i rytmisk og klassisk musik samt folkemusik, så det er et instrument med mange spændende muligheder.

Undervisning i fagot og fagottino

Fagot er træblæserfamiliens basinstrument, der bruges i bl.a. symfoni- og harmoniorkestre. Fagot findes i en mindre udgave som kaldes fagottino.

Undervisning i klarinet

Klarinetten er et instrument med et enormt register; den spænder fra meget mørke toner til helt lyse toner i toppen, i alt mere end 3 oktaver. Klarinetten giver mange muligheder med hensyn til stilarter og sammenspil, og anvendes i mange sammenhænge, fx symfoniorkester, harmoniorkester og folkemusik.

Du kan også lære at spille klarinet på hold sammen med dine forældre/bedsteforældre.

Undervisning i obo

Oboen er en træblæser med en smuk og karakteristisk klang, der er meget tydelig og kan høres langt væk. Ingen kan forme en god melodi som en obo! Oboen indgår i al klassisk musik og er meget eftertragtet i alle de klassiske orkestre.

Man kan starte på obo helt ned i 0. klasse, især hvis man ikke er bange for at bruge sine kræfter og give alt, hvad man har!

Undervisning i trompet

Tør man sige: ”Her kommer jeg” så er trompet lige det rigtige instrument. Trompet kan bruges som soloinstrument, men lyder allerbedst sammen med andre instrumenter – uanset om det er rytmisk eller klassisk musik. Trompet bruges i bigband, symfoniorkester, harmoniorkester og rytmiske bands.

Undervisning i trækbasun

Trækbasun er det samme som trombone. Trækbasunen er et meget charmerende messinginstrument, som klinger i det dybe leje og er den musikalske bund i bigband og harmoniorkestre. Trækbasun bruges også i symfoniorkestre og meget gerne i rytmiske bands.

Undervisning i tuba

Tuba er for dem, som godt kan lide store instrumenter. Tuba er messinginstrumenternes bas og kan både lave um-ba-bas, men også spille lyriske soloer. Tuba indgår i symfoni- og harmoniorkestre samt mindre messingensembler.

Undervisning i tværfløjte

Tværfløjte er et meget alsidigt instrument som kan indgå i både rytmisk og klassisk musik samt folkemusik. Tværfløjten indgår i symfoni- og harmoniorkester, big band, og bruges også i rytmiske bands.

Undervisning i valdhorn

Valdhorn har en smuk rund klang og tilfører orkesterlyden varme og fylde. Valdhorn har ligesom en trompet ventiler, og lyden frembringes med munden. Valdhorn indgår i symfoniorkester, harmoniorkester, brassbands og mindre messingensembler.

Slagtøj

Undervisning i trommer og tasteinstrumenter

Slagtøj bruges i alle orkestre og bands - uanset genre, og vælger du at gå til slagtøj, lærer du både at spille på trommer og at spille melodier. Trommer er en del af rytmegruppen. De indgår i alle musikalske genrer, og er uundværlig til at holde sammen på orkestret og sætte gang i musikken. Xylofon og marimba er de instrumenter inden for slagtøjskategorien, som bruges til at spille melodier.

Strygere

Undervisning i bratsch

Bratsch er lidt større end violinen og klinger derfor lidt dybere. Søger man en dybere og varmere klang end violinens, er bratschen et godt alternativ.

Undervisning i cello

Cello er kontrabassens ”lillebror.” Celloen har en mørk og smuk klang, men klinger lysere end kontrabassen. Cello bruges i symfoniorkester både som melodi- og som basinstrument.

Undervisning i kontrabas

Kontrabas er det største og dybest klingende medlem af strygerfamilien. Den er let at kende på sin korte hals og bredde krop. Den anvendes både i symfoniorkester, harmoniorkester, bigband, rytmiske bands og folkemusik, hvor den danner den musikalske bund i orkestersammenhæng. Kontrabasser findes i flere størrelser.

Undervisning i violin

Violin er det absolut mest kendte medlem af strygergruppen. Violinen har i århundreder været et af de vigtigste instrumenter og har indgået i al slags musik lige fra folkemusik, til klassisk og videre til pop/rock og jazzmusik.

Undervisning i suzuki-violin og -bratsch

Suzuki-undervisning kan man starte på allerede som 3-årig. Vi bruger samme indlæringsform, som man bruger, når børn skal lære at tale; nemlig at lytte og efterligne. Børnene er med til sammenspil lige fra starten, hvor de spiller sammen med mere erfarne elever og bliver trænet i bl.a.: koncentration, samarbejde, præcision, sensibilitet og motorik. Desuden skal børnene også 1 gang om ugen komme til solo-lektion, hvor der kun er barn, en forælder og lærer til stede. Her arbejder man med det enkelte barns behov, og forælderen får ideer til, hvordan den daglige træning gennemføres derhjemme.

Tilmeld dig undervisning i orkesterinstrumenter her