Carl Nielsen Ungdoms Symfoniorkester

CNUS er et symfoniorkester for dygtige unge klassiske instrumentalister fra hele Region Syddanmark

CNUS logo
I Carl Nielsen Ungdoms Symfoniorkester spiller unge klassiske musikere i alderen 15-25 år fra hele Region Syddanmark

Carl Nielsen Ungdomssymfoniorkester (CNUS) er et ungdomssymfoniorkester for talentfulde deltagere mellem 15 og 30 år. Musikerne kommer fra Musikalsk Grundkursus Fyn, fra talentlinjerne ved de fynske musikskoler og fra de fynske garder og korps.

De fynske musikskoler, MGK Fyn, Odense Symfoniorkester og Syddansk Musikkonservatorium samarbejder omkring den fynske talentudvikling, herunder arbejdet med CNUS, så vi har et fynsk ungdomsorkester på højt niveau, med professionel dirigent og professionelle gruppeinstruktører og med et orkesterrepertoire tilpasset dygtige unge og talentfulde musikere.

CNUS har i øjeblikket ca. 50 medlemmer og dirigeres af Christian Øland, som er en af de fremmeste unge danske dirigenter.

Bag orkesteret står MGK Fyn og de fynske musikskoler.

Tilmeld dig CNUS her

Praktisk info

Prøverne foregår primært om lørdagen i Odense ca. 1 gang om måneden. Der kan dog også være weekendaktiviteter og særlige prøveforløb op til koncerter og arrangementer.

CNUS skal bl.a. spille dobbeltkoncert sammen med Odense Musikskoles / foreningen MUSAKs Familieorkester Fyn Filharmonik (tidligere kendt som Generationsorkestret) i den store Carl Nielsen Sal i Odense Koncerthus onsdag 29. november 2023.

CNUS spiller hvert år en traditionsrig nytårskoncert på Ollerup Efterskole. Næste Nytårskoncert spilles søndag den 21. januar 2024.

Det er gratis at spille med i CNUS.

Vil du vide mere om CNUS?

Hvis du vil vide mere om CNUS, kan du kontakte Odense Musikskoles leder Uffe Most på mail: umo@odense.dk

Læs mere på CNUS Facebook-side her