Musikklassen på Odense Musikskole

Musikklassen er for elever, der ønsker at mødes socialt og fagligt med andre unge musikinteresserede fra hele Odense.

Musikklassen august 2022
Musikklassens 1. skoledag august 2022

Musikklassen er et tilbud til elever, der brænder for at arbejde med musik inden for alle genrer.

Siden august 2016 har vi hvert år optaget 25 elever fra 7., 8. og 9. klasse med særlig fokus på musik.

Målet med musikklassen er at skabe et unikt musikalsk undervisningsmiljø for unge musiktalenter fra hele Odense. Musikklassen skal være med til at afklare de unge i forhold til deres studievalg, hvad enten de fortsætter i det musikalske spor eller vælger andre veje.

Undervisning i Musikklassen

Undervisningen foregår på Odense Musikskole i Danmarksgade 10 hver fredag kl. 14.15-17.30. Derudover vil der være et arrangement ca. én gang om måneden på enten en hverdag eller en lørdag.
Eleverne skal fortsætte med at deltage i den almindelige undervisning i folkeskolen på deres egne skoler, men bede om fri til deltagelse i musikundervisningen om fredagen.

Økonomi

Det koster 145 kr. pr. måned (august-juni) + 100 kr. i årligt administrationsgebyr for elever at deltage i musikklassen i sæson 2024/2025.
Hvis eleverne derudover går til soloundervisning, skal de fortsat selv betale for det - f.eks. i Odense Musikskole eller andre organiserede udbydere af musikundervisning.

Målgruppe

Elever, der er bosat i Odense Kommune og skal begynde i 7., 8. eller 9. klasse skoleåret 2024/2025, kan søge om optagelse i musikklassen. Der kan søges dispensation for optagelse af elever fra andre kommuner.

Musikalsk niveau

Musikklasserne henvender sig til elever, der er særligt interesserede i musik. Det er en fordel, hvis eleven spiller et instrument eller synger. Eleven skal være motiveret og engageret i at spille musik og have lyst til at lære mere om hørelære, musikkendskab, sammenspil, instrumentspil m.m. Tilbuddet henvender sig også til elever der arbejder med komposition, sangskrivning eller elektronisk musik.

Optagelsessamtale til Musikklassen

Alle ansøgere kommer til en samtale i uge 15 eller 16 med musikklassens lærere. På baggrund af samtalen udvælges max. 25 elever, der kan deltage i musikklassen.
Spørgsmål og tvivl vedrørende afgørelsen kan rettes til Odense Musikskoles ledelse.

Informationsmøde om Musikklassen

Fredag den 22. marts 2024 kl. 16.00 er der infomøde med efterfølgende koncert med musikklassens nuværende årgang i Salen på Odense Musikskole i Danmarksgade 10. Tilmelding via mail til musikskolens souschef, Maibrit Baagøe Schmidt, på mail: mbs@odense.dk

Tilmeldingsfrist til Musikklassen

Der er sidste frist for tilmelding tirsdag den 2. april 2024 kl. 12.00 - der er LUKKET for tilmelding, men hvis du gerne vil på venteliste, kan du skrive til musikskolens mail: odensemusikskole.buf@odense.dk

Læs mere om Musikklassen i brochuren her

Forsøgsordning

Musikklassen startede som en del af en treårig forsøgsordning under Undervisningsministeriet og er løbende blevet evalueret i hele perioden. Musikklassen er foreløbig blevet forlænget i fire år med støtte fra Odense Kommune.

Hvis du ønsker mere information om musikklassen, kan du kontakte musikskolens souschef Maibrit Baagøe Schmidt på mail: mbs@odense.dk eller tlf.: 3062 7949