Musikundervisning i bandinstrumenter

Når du får undervisning i et bandinstrument, kan du spille og synge med i et af musikskolens mange rytmiske bands.

Vil du lære at spille et bandinstrument i musikskolen? Klik på overskrifterne for at komme til tilmeldingen.

Kom direkte til tilmelding til bandinstrumenter her

Undervisning i elguitar

Hvem har ikke stået og spillet luftguitar foran spejlet derhjemme? Guitar er uundværlig i et band og kan bruges i alle genrer, rock, pop, jazz, country osv. I undervisningen indgår nodelære, becifringer, improvisation (solo) og især ens gehør. Du kan også spille akustisk guitar.

Undervisning i elbas

El-bas er et udpræget sammenspilsinstrument. El-bassen ligger det musikalske fundament i musikken og binder hele orkestret sammen. I undervisningen arbejdes der meget med ”grooves” som passer til forskellige stilarter. Derudover arbejdes der også med nodelære, becifringer og improvisation.

Undervisning i sangskrivning

Det er ikke svært at skrive en sang – du skal bruge nogle ord og en melodi, og så er du allerede godt på vej. Hvis du drømmer om at skrive dine egne sange, er det her faget for dig. I sangskrivning arbejder vi med dine sange. Måske har du skrevet tekster, men ved ikke hvordan man kan lave musikken til. Det kan også være at du altid har en god melodi i hovedet, men synes det er svært at sat ord på. Her kan du få vejledning til, hvordan du skriver sange, vi laver skriveøvelser, og du kan få små opgaver, som udvikler dit sangskriver-talent. Du behøver ikke kunne spille et instrument.

Undervisning i saxofon

Saxofon er det mest udbredte blæseinstrument inden for rytmisk musik. En smuk saxofonsolo sætter prikken over i’et i enhver melodi. Uanset om du vil spille pop, rock, jazz eller latinmusik, så kan saxofonen bruges. Saxofonfamilien består primært af 4 forskellige saxofontyper: sopransax, altsax, tenorsax og baryton. Disse er de mest almindelige. Saxofon bruges i bigband, harmoniorkester og rytmiske bands.
De fleste begynder deres saxofonkarriere på altsax. Saxofon kan lejes på musikskolen.

Undervisning i trompet

Tør man sige: ”Her kommer jeg” så er trompet lige det rigtige instrument. Trompet kan bruges som soloinstrument, men lyder allerbedst sammen med andre instrumenter – uanset om det er rytmisk eller klassisk musik. Trompet bruges i bigband, symfoniorkester, harmoniorkester og rytmiske bands. Trompet kan lejes på musikskolen.

Undervisning i rytmisk klaver

Klaver er et alsidigt instrument, som kan bruges i mange musikalske sammenhænge – både alene og sammen med andre. Repertoiret for klaver er meget stort, og du kan spille i alle genrer – både rytmisk og klassisk. Fælles for begge genrer er, at du lærer grundlæggende klaverteknik, nodelæsning, gehør- og becifrings/akkordspil. I rytmisk klaver lægges der vægt på improvisation og akkompagnement. Eleven skal helst have et klaver at øve sig på hjemme.

Undervisning i trommer og percussion

Trommer er en del af rytmegruppen, og indgår i alle musikalske genrer. Trommer er uundværlig til at holde sammen på orkestret – og sætte gang i musikken. Alt hvad der giver lyd kan bruges som slagtøj. Derfor findes der også utrolig mange slagtøjsinstrumenter eller percussioninstrumenter. Xylofon og marimba er slagtøjets melodiinstrumenter. Vælger du at gå til slagtøj, lærer du både at spille på trommer og at spille melodier. Slagtøj bruges i alle orkestre og bands - uanset genre.

Undervisning i sang (med mikrofon)

I sang lærer du din stemme bedre at kende og får herigennem redskaber til at styre og styrke din stemme. I undervisningen arbejdes der med formidling, klang og udtryk. Det er en god idé også at synge i kor når du går til sang. I klassisk sang spænder repertoiret fra gamle til nye danske sange, musical, opera og kirkemusik. I rytmisk sang er vægten lagt på pop, rock og jazz, ligesom der også arbejdes med improvisation og grundlæggende kendskab til mikrofonteknik samt brug af mixer/anlæg.

Som sangelev kan du synge med i musikskolens kor

Tilmeld dig undervisning i sang og bandinstrumenter her