Musikundervisning i akustiske instrumenter

Når du får undervisning i et akustisk instrument i musikskolen, har vi mange forskellige typer sammenspil, du kan være med i.

Vil du lære at spille på et akustisk instrument i musikskolen? Klik på overskrifterne for at komme til tilmeldingen.

Tilmeld dig akustiske instrumenter her

Undervisning i blokfløjte

Blokfløjte findes i mange størrelser og udformninger og er et rigtig godt begynderinstrument. Blokfløjten giver gode forudsætninger for et senere skift til et andet træblæserinstrument. Bliver du først bidt af blokfløjten, vil du opdage, at der findes utallige sammenspilsmuligheder, og du vil kunne skifte til andre typer af blokfløjter: alt-, tenor- og basfløjte.

Undervisning i sang

I sang lærer du din stemme bedre at kende, og får herigennem redskaber til at styre og styrke din stemme. I undervisningen arbejdes der med formidling, klang og udtryk. Det er en god idé også at synge i kor når du går til sang. I klassisk sang spænder repertoiret fra gamle til nye danske sange, musical, opera og kirkemusik. I rytmisk sang er vægten lagt på pop, rock og jazz, ligesom der også arbejdes med improvisation og grundlæggende kendskab til mikrofonteknik samt brug af mixer/anlæg.

Vi opfordrer alle vores sangelever til at synge i et af musikskolens kor

Undervisning i harpe

Den keltiske harpe har 34 strenge. Du lærer den grundlæggende teknik for harpespil, og der arbejdes med både gehørspil og spil efter noder. Repertoiret omfatter den keltiske musik, danske sange og melodier, musik fra middelalderen og renæssancen samt klassiske stykker. Mange andre genrer kan indgå. Og du vil også lære om harpens udvikling musikhistorisk set. Det er en stor fordel, hvis du har spillet andre instrumenter før, fx klaver, blokfløjte eller guitar.

Undervisning i harmonika / accordeon

Harmonika / accordeon er et alsidigt instrument, som kan bruges i stort set alle genrer: Klassisk, folkemusik, latin, jazz og pop.

Undervisning i guitar

Spansk guitar/akustisk guitar kan bruges både omkring lejrbålet og inde i koncertsalen. Du kan spille alene og sammen med andre i fx musikskolens guitarorkestre. Du kan spille al slags musik på guitar, både nyt, gammelt, rytmisk og klassisk. Guitar er uundværlig i et band og kan bruges i alle genrer, rock, pop, jazz, country osv. I undervisningen indgår nodelære, becifringer, improvisation (solo), og især ens gehør.

Du kan se nogle af musikskolens guitarelever fortælle om, hvordan det er at gå til guitar i Odense Musikskole i denne Youtube-video:

Guitarundervisning i Odense Musikskole

Undervisning i ukulele

Det lille charmerende strengeinstrument ankom til Hawaii i 1879 med et skib fra Portugal - og det blev kaldt "ukulele". Ukulele betyder "hoppende/dansende lus", fordi fingrene hopper og danser, når der bliver spillet på den.

På kort tid lærte indbyggerne at håndtere instrumentet, og det kan du også lære her i musikskolen. Du kan komme til at spille sammen med andre strengespillere og i band, hvis du har lyst.

Undervisning i klaver

Klaver er et alsidigt instrument, som kan bruges i mange musikalske sammenhænge – alene, men også sammen med andre. Repertoiret for klaver er meget stort, og du kan spille i alle genrer – både rytmisk og klassisk. Fælles for begge genrer er, at du lærer grundlæggende klaverteknik, nodelæsning, gehør- og becifrings-/akkordspil. I rytmisk klaver lægges der vægt på improvisation og akkompagnement. Du skal helst have et klaver at øve dig på hjemme.

Undervisning i orgel (kirkeorgel)

Orgel (kirkeorgel) er fortrinsvis for elever, som har spillet klaver i nogle år. Undervisningen foregår på musikskolen eller i en kirke i Odense. Musikskolen har et øveorgel, som du kan bruge efter aftale.

Kom direkte til tilmeldingen til akustiske instrumenter her